vrijdag 18 maart 2016

Game over.

Voorbije donderdag reed ik voor de derde keer met de roets naar het werk. Het is voorlopig de laatste keer, meer zelfs, het is voorlopig de laatste keer dat ik roetste. Bij het terug naar huis rijden wou ik nog een ommetje maken (40 km) langs Schellebelle, maar ik ben maar 3,8 km ver geraakt. In vrij druk verkeer denderde ik aan 35 km/u over een spooroverweg en daarna was de fiets plots onstabiel, meer zelfs er viel niet meer met te fietsen. Ik stop direct en kijk de fiets na, maar ik vind niet direct iets. Ik vertrek weer, maar opnieuw onstabiel. Ik check terug en wat blijkt: net voor de achtervork is het frame zowat compleet doorgescheurd. Het is maar dat de scheur zich bevind tussen de bevestigingspunten van het zitje, dit hield de fiets overeind, anders had ik een behoorlijke smak gemaakt.


Gelukkig was ik maar 4 kilometer van huis, was dit gebeurd in Schellebelle dan was ik 20 km van huis geweest, dan kon ik beter de pechverhelping oproepen.


Ik heb met Derk Thijs reeds contact gehad en er is een prijs gemaakt voor een nieuw frame. Derk wou het oude frame ook lassen, maar dat zie ik niet zitten. Tijdens het onderhoud in januari was al een gat vastgesteld en dat is dichtgelast geworden. Maar nu nog eens de scheur dichtlassen. Ik zou schrik hebben dat het frame op een andere plaats opnieuw gaat scheuren, waardoor het roetsen heel wat minder leuk zou worden.
Naast het contact met Derk Thijs heb ik ook contact gehad met de vorige eigenaar, die ook behoorlijk schrok van mijn verhaal. En we gaan samen voor een oplossing.

Voorlopig wordt er dus niet meer geroetst :-(

8 opmerkingen:

  1. Oeps! Bekijk het van de goede kant: je bent niet tegen de grond gegaan. Het had veel erger kunnen zijn. Maar toch: dit is niet iets waar je naar uitkijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dat nog nooit eerder gezien! Wel versleten boegsprieten maar dit...
    Goed dat je er over blogt, hoop dat er snel een nieuwe voor je beschikbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er heftig uit. Zoiets zou toch niet mogen optreden, ook niet bij normale slijtage?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjonge jonge, gelukkig heb je geen doodsmak gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat staal zo kan scheuren, echt bizar.

    Er zat geen garantie meer op het frame? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is het aluminium ;-)

      Verwijderen
    2. De 222 heeft wel degelijk een stalen frame.
      De 209 heeft een carbon frame en een alu spriet.

      Verwijderen
  6. Gelukkig goed afgelopen Ronny! Ooit heb ik iets dergelijks ervaren met een stalen racefiets, er valt dan inderdaad geen meter meer fatsoenlijk op te fietsen, de hele stevigheid is weg.
    Was dit staal of aluminium?
    Het valt goed op te lossen met een nieuw frame, hoeft in principe ook niet zo lang te duren.
    Succes met de afwikkeling van de schade!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen