zondag 30 juni 2013

Spookrijden is veiliger.

Het klinkt raar, maar in sommige gevallen kan je beter spookrijden dan je aan de regels te houden. 
Voor het woon-werk verkeer moet ik dagelijks langs de rotonde aan de Drieselstraat-Smalleheerweg in Oostakker aan de Volvo vrachtwagenfabriek. Als ik vanuit de Smalleheerweg kom richting Drieselstraat, dan kom ik van een 2 richtingsfietspad aan de linkerkant van de Smalleheerweg en dan moet ik naar een ander 2 richtingsfietspad aan de rechterkant van de Drieselstraat, maar ik moet dan wel de straat links in. Als ik het volgens de regels doe dan moet ik naar rechts over de rotonde, 3 straten oversteken, waarbij de fietsers op de rotonde geen voorrang hebben. De rotonde is zo aangelegd dat ik met de ligfiets zo goed als geen zicht heb op het verkeer dat vanachter mij komt. Bovendien zijn de bochten zo aangelegd dat ik die niet of nauwelijks kan nemen zonder te vallen. En ik heb daar al gezien dat er autobestuurders zijn die hun voorrang ook echt nemen en de fietser zouden van de weg rijden als die fietsers de regels niet toepassen. Op de rotonde tussen de auto's rijden viel opzich wel mee, de meeste hebben er geen problemen mee, op een paar dwazen na die dachten me op de rotonde in te moeten halen en me erop wijzen waar het fietspad is (waar ze wellicht elders wel eens graag op parkeren). Om het voor mij veilig te houden ga ik dus gewoon de verkeerde kant op fietsen en kruis ik als "spook" 1 straat om dan op een fietspad in eigen bedding terecht te komen.

Maar wat blijkt nu, bij dat spookrijden heb ik nauwelijks een auto die me geen voorrang heeft. Ik kan wel stellen dat zowat maximum 1 % me daar zou doen wachten. Ook al zou ik de straat blind over knallen, nog is de kans heel klein dat ik er wat aan overhoud. Dat laatste doe ik natuurlijk niet, de autobestuurders behouden het recht op voorrang, tot ze die afstaan. En ze staan die zowat allemaal af.

De laatste tijd is er zelfs meer. Nu het gras daar behoorlijk hoog staat is het zicht zeer beperkt geworden. De camera op mijn helm ziet veel meer dan ik zelf zie, ik zie tegenwoordig enkel de bovenste rand van de auto's en bijgevolg neem ik aan dat de bestuurders me zo goed als niet of helemaal niet zien. En toch, nu zijn er bij die zo goed als een noodstop uitvoeren om toch maar te kunnen stoppen om me door te laten.

In onderstaande geval was ik echt geschrokken dat de bestuurder stopte om voorrang te geven. Ik was ten eerste nog niet zo heel dicht bij de oversteekplaats en de auto zelf kwam behoorlijk snel aan. En toch... netjes gestopt om me door te laten. Of was het omdat hij een knipperlampje aan zag komen net boven het gras en niet wist wat er onderstak en dus het zekere voor het onzekere nam? Terwijl ik zelf traag aankwam en op het moment dat hij stopt ik ook stilstond. Maar ik mocht direct doorstarten en als eerste de straat op.





zaterdag 29 juni 2013

Oog in oog!

15 juni rond 14.30 uur

kruispunt Achtenkouterstraat - Beelbroekstraat in Gent.

Fietscamera versus autocamera.

Ik versus google.

2 streetviewers.




vrijdag 28 juni 2013

Woorden? niet eens nodig.

Er is een hele tijd gewerkt aan de Heusdenbaan. Wat daar aan de hand was wist ik niet, zo een nieuwsgierige aard heb ik nu ook niet, dus ff gaan piepen deed ik niet. 
Vandaag moest ik daar ff ruilen van kant van de waterweg en dan merk ik dat de fietspaden en bushaltes zijn aangepakt.
Ook oversteekplaatsen voor fietsers zijn voorzien om veiliger van en naar het jaagpad te fietsen. Alleen.. wat doen die beugels daar nu nog???
Wellicht zit het probleem bij de wegbeheerder. De weg kan van de gemeente, provincie of gewest zijn. En de beugels die staan misschien op het jaagpad en zijn van waterwegen en zeekanaal. 


maandag 24 juni 2013

Geschokt!

De titel gaat zowel over mezelf toen ik het verhaal hoorde, als over de verteller van het verhaal.
Maar het gaat over de mobiliteitsplan van het nieuwe voetbalstadion van Gent.
Via het internet en Fietsbult had ik al vernomen over het mobiliteitsplan en de misschien wel gedurfde aanpak. Waar de voorkeur gegeven wordt aan de fietsers en waar de auto's maar dichtbij mogen parkeren als de bestuurder een abonnement heeft en de "inhoud" minstens 3 personen is. Anders moet je verderaf parkeren en "leren wandelen".
Nu is de verteller ook een zeer frequent fietser, maar zijn reactie sprak boekdelen toen hij sprak over een breed fietspad en amper 2 rijvakken (wellicht 1 per rijrichting) voor de auto's. Waarbij hij niet begreep waarom er niet meer parkeerruimte direct rond het stadion is en waarom de fietsers zoveel ruimte moeten krijgen en de auto's zo weinig op de weg.
Ik zelf was geschokt toen ik deze woorden hoorde van een toch wel fervent fietser (die ook een auto heeft, maar niet voor elke meter de auto nodig heeft). Maar zo blijkt dat zelfs fietsers soms onbewust zeer "automatisch" denken aan bereikbaarheid per auto. Dat terwijl het in dit geval ook over een sportevenement of -infrastructuur gaat...

Na bericht: het verbaasde me vooral omdat de verteller naar het stadion (vooral om het plaatsen van de nieuwe brug te zien gebeuren) was geweest met de fiets.

vrijdag 21 juni 2013

3 weken droog forensen... niet gelukt.

3 keer dit jaar heb ik 2 weken oprij droog kunnen forensen. Ik had nu gehoopt dat ik deze week aan 3 weken droog forensen op rij kon komen, maar gisteravond (22,30) reed ik zo een onweer in en kwam ik kletsnat thuis. En vandaag zal het ook maar weinig waarschijnlijk zijn, want het regent hier al de hele ochtend en het ziet er niet naar uit dat het snel over zal zijn.
Opzich viel het gisteren wel mee, enkel het zicht (natte bril) viel soms dik tegen, maar de regen voelde niet koud aan (bij 17 graden), op mijn benen (in korte broek gestoken) voelde ik het zelfs niet eens. Mijn t-shirt moest ik niet uitwringen, die droop zo al bij thuiskomst, en dit door hooguit 4 km in de regen te liggen.

Wel erg dat op dat moment het jaagpad afgesloten was door een trekker met tankwagen en ik zonder enig zicht moest proberen te passeren (zelfs tevoet lukte het nog niet). Uiteindelijk bleek er toch een bestuurder in de trekker te zitten en toen ik ff opzij ging in een poging zicht te krijgen op de zaak, bleek het gevaarte zich plots te verplaatsen, zodat ik toch langs kon. (Daar zijn werken aan de gang om de weg naast het jaagpad te vernieuwen. Normaal is het jaagpad steeds normaal toegankelijk alleen nu niet en ik was, toeval of niet, niet de enige fietser in dat onweer).


Als toemaatje heb ik de frames uit de cameraopnames gehaald van een van de ergste bliksemschichten die ik heb gezien gisteravond. Prachtig om zien, nog meer in het echt, maar dat is zo vlug voorbij. Dit is nog maar eens een reden om toch maar steeds de camera bij te hebben.




















woensdag 19 juni 2013

Zalig...

De laatste 2 avonden (is 22.15 - 23.00 nog avond?) zalig huiswaarts gereden na een dag werken.
Op maandag was het nog steeds 19 graden en gisteravond zelfs 20. Daar waar iedereen zit te klagen dat het zo warm is zag ik er naar uit. Want het is lekker om in warme omstandigheden te fietsen terwijl er geen zon is die je aan het verbranden is.
Samen met een nog later uur huiswaarts keren (we draaien extra uren) valt de duisternis nog later in dan een paar weken geleden, waardoor ik het nu ook mooi donker kan zien worden tijdens dat halfuurtje fietsen.
Het is ook lekker uitwaaien zonder veel wind en zo bekomen van een dag in de warme fabriek.

dinsdagavond rond 22.30 
Verder valt het me op dat ik opnieuw zeer snel ben gerecupereerd van het zware voorbije weekend. Waarbij de knieën doen alsof er niets gebeurd is, de benen doen het ook weer en verder voel ik me goed. Ik reed gisteravond alweer zoals ik normaal rij, het ging te goed om me aan mijn voorgehouden matiger snelheid te houden, maar ik zorg er wel voor me niet te forceren.

Deze die eerst 7 maanden aan het zeuren waren over het koude winterweer, zijn nu aan het zeuren over het warme weer, zeuren kunnen ze blijkbaar altijd. Ik neem het zoals het komt.

dinsdag 18 juni 2013

Geradbraakt.

Het voorbije weekend was een WOL-toertocht gepland in Ieper. Net als vorig jaar maak ik er een weekend van, anders lijkt het me nogal ver. Een heenrit van 100 km met aankomst om 9 uur aan Ieper station... dat lijkt me nogal onmogelijk.
Nu zijn zo een afstanden me niet onbekend, zelfs behoorlijk vertrouwd, maar toch, ik ben geradbraakt terug thuis gekomen. Ten eerste was er de felle tegenwind op zaterdag, vooral in de Westhoek waaide het wel heel erg hard, de voorspelde 50 km/u leek mij aan de lage kant. Het was zo erg dat ik op het eind zelfs vlak amper 10-15 km/u haalde.
Maar er is meer, ik had niet mijn gebruikelijke schoenen (voor de trike) aan, maar deze die ik gebruik voor de Grasshopper. Opzich niets ergs, maar bleek dat na een tijdje ik het gevoel had dat mijn voeten vooral de linker scheef stonden, daarmee bedoel ik de buitenkant van de schoen werd omhoog gedrukt. Ik vond het reeds te ver om terug te keren, maar hoe verder ik kwam hoe erger het aanvoelde en op den duur kreeg ik ook nog eens irritatie aan de voet. Bij aankomst in Loker (bij Ieper) ben ik bij Eric, de organisator van de WOL-toertocht, de werkplaats ingedoken en de blokjes van de schoenen gehaald, want de zijkant bleek te drukken op de pedalen. Met een vijl er een hoop afgehaald en daarna bleek dat toch een stuk beter te gaan. Mijn knieën hadden er niet onder geleden (toch geen pijn).
Verder had ik ook last van wat zetelpijn, nochtans, de zitting is pas aangespannen een maand geleden en ik heb er daarna reeds enkele ritten (+ 100 km/rit) mee gemaakt zonder enig probleem. En ik had ook reeds last van enkele pijnlijke plaatsen op de rug. De huid was op 2 plaatsen geïrriteerd geraakt (onderaan aan de wervels en aan de punt van het linker schouderblad). Vroeger had ik er ook last van maar sinds een stuk slaapmatje erin te leggen was het euvel tot nu toe mooi opgelost, nu reed ik ook met het matje maar veel hielp het blijkbaar niet.
Ik moet wel toegeven door de slechte plaatsing van de voeten zat ik nu niet bepaald echt lekker en het harde gevecht tegen de wind, waarbij ik op het laatst puur op karakter verder ging, zal er ook wel wat mee te maken hebben. 

Zondag viel het goed mee om te fietsen, de groep volgen was totaal geen probleem en tijdens de terugweg heb ik het grootste deel van de rit een kruissnelheid van 25-26 km/u kunnen aanhouden. Dat is ook iets dat ik vroeger niet kon. Maar toen ik mandagmorgen opstond had ik een toch wel zeer onaangenaam gevoel in mijn knieën. Deze waren helemaal stijf, ik kan me niet herinneren wanneer ik dit nog heb meegemaakt. Het is zo dat het na enkele uren al veel beter ging.
Verder had/heb ik spierpijn in de bovenbenen. Iets wat ik niet meer kende, ook niet bij zware tochten, maar het kan dus blijkbaar nog steeds. En ook had ik zondagavond irritatie aan de achillespees van de linkervoet. Dat laatste was maandagmorgen wel over.  

Nu is het zo dat ik bij het bekijken van de pedalen van de 2 fietsen ik een duidelijk verschil zie op de pedalen. En het is zeker, de pedalen van de trike gaan eraf en worden vervangen door dezelfde als op de Grasshopper.


de pedaal zonder problemen 

de pedaal met problemen.

Ik had het voorbije weekend 270 km op de teller. Dit is niet zo uitzonderlijk, dat heb ik vorig jaar verschillende keren gedaan, en zelfs eens 320 km op 2 dagen, met de 6 volgende dagen erbij kwam ik aan 1000 km op de trike, dit zonder problemen.

Maandag middag richting werk reed het wat houterig en moest het lichaam wat loskomen, maar de rit huiswaarts na 22.00 uur ging al heel soepel. Beide heb ik wel rustig afgelegd, iets wat de hele week wil doen.
Het komende weekend is een rustweekend, dit alleen al vanwege de plannen.
En deze week nog worden de pedalen van de trike vervangen.

Veel foto's zijn er niet gemaakt, er zijn maar enkele meer dan hieronder te zien.
Verder was de familie Vercruysse ook van de partij met een plaatjesschieter.
Mijn sportcamera's waren er ook bij, maar de montage van de opnames zal nog een poosje opzich laten wachten. Daar gaat wel wat tijd insteken en die is nu niet voorradig.

verzicht in de westhoek

De WOL-lers tijdens een pauze

De WOL-lers na de rit

zondag 9 juni 2013

ZET DIE PLAAT AF!

Nee ik ga niet in de politiek en ik ga geen propaganda voeren voor een politiek bekend persoon.

Maar na een bericht van De andere Kris Peeters, begon ik me behoorlijk te ergeren aan bepaalde herhalingen. Voor mij mogen ze FC De Kampioenen tot in de eeuwigheid en 3 dagen blijven herhalen, ik zal blijven kijken. Maar ze mogen stoppen met het dagelijks omroepen van al het file-leed op de wegen.
Ik ben een luisteraar van Radio 1 (vooral in de voormiddagse weekdagen) en ik heb me nooit echt geërgerd aan de ellenlange files opsommingen en herhalingen tot in den treure. Maar sinds dit bericht op de blog van De andere Kris Peeters ben ik (teveel) gaan denken over dat gezeur op de radio. Ik ben een vroege vogel, kan al aan de radio "zitten" van voor 7 uur en dan krijg ik al file-leed als beleg bij mijn ontbijt, daarna als tussendoortje en bij mijn middagmaal ligt er geen vlees op mijn bord, maar FILE-LEED. Het begint wansmakelijk te worden.
Ik weet niet hoelang al de dagdagelijkse files worden omgeroepen, maar veel zoden zet het niet aan de dijk, want het is alleen maar erger geworden. VEEL ERGER.


Vrijdag waren het eerst de traditionele woon-werk files en daarna kwamen er de goedweer files naar de zee bij, voor 8 uur kreeg ik al files in mijn maag gestuwd, om 13 uur waren ze nog bezig, op het laatst ging het vooral over de goedweer files. Mijn maag vond het genoeg geweest. Daarbij werd aangeraden om een andere autosnelweg te lenen, of moet ik denken te bezetten. Veel zal het niet uitmaken, want in de kortste tijd sta je daar ook voor blok. Moesten ze nu eens omroepen dat het thuis ook misschien ook mooi weer is, dat je de koelkast bij de hand hebt, daar ook met je kindjes eens kan spelen, en wegens geen tijdverlies in files nog eens langer ook (+ extra tijd voor je partner). Het veel goedkoper is en je niet uren hoeft aan te schuiven om het "ultieme uurtje geluk". Of als ze nu eens omroepen "PROBEER EENS DE TREIN"? Hoewel, de laatste dagen, de berichten daarover zijn nu ook niet zo mooi. De fiere Fyra in gedachte :-(

Maar wat me ook opvalt is zijn de oorzaak van de files: het is de sneeuw, de (al dan niet felle) regen, het mooie weer, ... Staat daar een container sneeuw op de weg? een vat met regen? heeft de zon de weg versperd? Nee, het zijn vooral NIET alle auto's die daar bij elkaar gepakt staan die de files zijn. Deze zijn het slachtoffer en de inzittenden zijn echt te betreuren.
Ik herinner me nog een kletsnatte ochtend dit voorjaar waarbij de presentator zat te zuchten met zoveel file-leed. Hij leek echt medelijden te hebben met al die sukkelaars in de auto. Toen dacht ik echt, dat is er nu toch wel ver over.
Trouwens, ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar niet zo lang geleden las ik ergens dat tijdens de spits een schrikbarend hoog % aan verkeer op de ring rond Antwerpen gewoon recreatief verkeer is??? Als die mensen nu eens dachten om buiten de spits opweg te gaan... Maar dan verlies je natuurlijk wel een belangrijke eigenschap aan het hebben van een eigen auto: JE VRIJHEID...

Ik zou ook eens willen weten hoeveel % van de luisteraars ook daadwerkelijk in de auto zitten te luisteren naar die radio/informatie en hoeveel luisteraars thuis gekweld worden met die berichtgeving.

Stopt met het omroepen van de files, het helpt toch niet.
Wie weet, als ze geen airplay meer krijgen, verdwijnt het probleem misschien vanzelf.


De vrijgekomen tijd kan ingevuld worden met mooie liedjes. Misschien kunnen meer plaatjes worden gedraaid van de vlaamse schlagers, zodat deze zangers (en zangeressen) niet meer boos hoeven te zijn op radio 2 omdat ze te weinig airplay krijgen.

Nee ik heb geen auto, al lang niet meer, de reden heeft niets te maken met het milieu of files ofzo, maar anderzijds mis ik na al die jaren (16) de auto helemaal niet. Meer zelfs, ik durf niet meer te rijden. Maar ik heb ook geen medelijden met degene die zomaar voor vanalles en nog wat steeds de auto neemt, loopt te zeuren over de files, de kostprijs van die "vrijheid" . Ze hebben ook geen medelijden met me als ik eens met de fiets door te regen moet (nee dan spotten ze nog eens openlijk met mij).

Ik ben niet actief op Facebook ofzo, en ben dus ook niet van plan een actie op te zetten omdat file-leed uit te ether te halen. Ik denk dat ik nog meer dan vroeger naar muziekradio's zal luisteren via het internet/I-tunes. Het nieuws op tv heb ik al enkele jaren geleden vaarwel gezegd, het had een te grote negatieve invloed op mij en uiteindelijk heeft het niet weten van veel nieuws totaal geen negatieve invloed op mijn levenskwaliteit (integendeel).
Maar als iemand zich geroepen voelt, ik wil je petitie wel ondertekenen.

vrijdag 7 juni 2013

Werken Prikstraat (3)

Gisteren is de Prikstraat helemaal afgewerkt.
Omdat de realiseren was de straat plots helemaal afgesloten.
Als je dat afsluiten kan noemen: een rood-wit lint (aan de kant van het jaagpad).
Op mijn moment van passage waren de werken ten einde, raar dat dan plots alles afgesloten wordt.

Ik had gisteren na het vorige bericht op de blog een mail gestuurd naar de schepen van openbare werken van Destelbergen. Ik heb al een reactie gekregen en werd mijn reactie als volkomen terecht beschouwd. De aannemer gaat er op aangesproken worden. Ik zou ook op de hoogte gebracht worden. 
Nu de werken voorbij zijn kan de aannemer bij deze werken de veiligheidstoestand niet meer aanpassen, maar hopelijk wordt het bij de volgende werken beter.

Het is ook de eerste keer dat ik voor zo een zaken rechtstreeks met een gemeentebestuur in contact treed.


gistermiddag op het eind van de werken: jaagpad-Prikstraat

kruispunt Prikstraat-Reineartweg na de werken. 

De werken zijn nu gedaan, vanaf volgende week zal ik lekker kunnen liggen op het korte stukje verbinding tussen het jaagpag en de Reinaertweg. Maar het zal een verbetering zijn. De prikstraat was er erg aan toe, met een hoge heuvel in het midden tussen de wielsporen. Met gescheurd asfalt (de wielsporen) waarin gras en mos groeide, waar ik me nogal onveilig op voelde als ik een andere fietser moest passeren bij nat wegdek, want dan kon ik niet op de "middenberm" rijden.


donderdag 6 juni 2013

Werken Prikstraat (2)

We gaan nog ff door met het onderwerp van gisteren. Gisteren was het hoopje asfalt wel weg, maar er was een put in de plaats gekomen. Aan het andere eind van de straat bleek er een scherpe boord gemaakt te zijn (om het asfalt te laten aansluiten). 
Ik begrijp die werken wel en de hinder die het meebrengt naar de weggebruiker daar heb ik ook geen problemen mee. Maar dat diezelfde weg gebruiker niet verwittigd wordt van het gevaar. Dat stoort me wel. De boord die is gezaagd aan het eind van de straat kan zorgen voor valpartijen, maar ook voor snakebites of erger een krom wiel, geplooide velg, spaakbreuk, ...
Aan het andere eind op het kruispunt met het jaagpad daar is het veel erger. Het is het eind van de straat (toch voor de autogebruiker) dus lijkt borden niet nodig. Maar als je als fietser daar het helling afduikt zonder erg, lig je zeker in de "zand"bak, zeker met de ligfiets. Gelukkig neem ik die bocht-afdaling steeds rustig en had ik alles steeds optijd gezien (zeker nu ik uit eigen ervaring weet dat er hinder is) en kan ik stoppen-afstappen. Dat laatste vind ik helemaal geen probleem, maar de werken doen zonder ook maar ergens een bord te plaatsen...

Ook lagen er stenen op de straat, waar de putjes opnieuw waren gemaakt voor de (denk ik) water leiding. Deze lagen daar snachts nog, ook zonder enige markering, en met de fietsverlichting van veel fietsers zijn die niet zichtbaar...

Ook snachts komen daar fietsers voorbij (om 22,45 gisteravond was ik niet de enige die daar langskwam) en dan is het ronduit gevaarlijk.
Er is blijkbaar nog veel werk aan de winkel naar de veiligheid voor de fietsers.





De hoop asfalt is weg, een put in ruil.

Deze stenen lagen er snachts ook

Dit lag er snachts onzichtbaar bij.

Dit is de put bij nacht.


woensdag 5 juni 2013

Werken Prikstraat (1)

Destelbergen heeft beslist om de Prikstraat te herasfalteren.
Niet zo een slechte zaak, de straat lag er slecht bij en als fietser moest je er op slalommen.
Maar blijkbaar is de aannemer een beetje slordig.

De straat werd afgefreesd en opgeruimd, behalve op een hoopje asfalt na dat aan het kruispunt Prikstraat-jaagpad ligt. Wellicht het idee, dit is het einde van de straat, verder komen de auto's niet (er staan paaltjes) en die enkele fietsers... ja seg... Maar het is wel zo dat die fietsers de slechtste verlichting hebben en dat daar meer fietsers passeren dan je zou denken.
Eergisteravond (22.45) ben ik er bijna op onderuit gegaan, alleen mijn sterke koplamp behoede me voor een val.
Gisteravond was de straat opnieuw geasfalteerd behalve de laatste meters, en ook het hoopje aslat lag er nog steeds. Ik was verwittigd en mijn sterk voorlicht zorgt voor een goed zicht, zodat het obstakel zichtbaar was.

staat na het afschrapen (niet zoveel erger dan ervoor)

kruispunt jaagpad-prikstraat

hoopje asflat direct na het paaltje.

Het hoopje asfalt is echt wel groot genoeg om als je er als fietser doorheen gaat bijna zeker onderuit gaat.

dinsdag 4 juni 2013

Zouden ze het ook zien?

Vorige week viel het me op dat de dag wel heel vroeg start.
Ik vertrek naar het werk tussen 4.30 en 4.45 en ik kom ruim een half uur later aan.
Het verschil is opmerkelijk, bij vertrek is het nog pikkedonker, maar bij aankomst amper 30-35 minuten later ziet het er al heel anders uit.
Ook gisteravond was er een opmerkelijk verschil tussen vertrek aan het werk (22.15) en thuiskomst ruim een halfuur later.
Nu stel ik de vraag, zouden de autobestuurders dit ook zien?
Of zijn ze enkel bezig met zo snel mogelijk op eindbestemming aankomen?

Vorige week vrijdagochtend bij vertrek tussen 4.30 en 4.45
Ruim een half uur later in de buurt van het werk.
Gisteravond rond 22.15
Ruim een halfuur later bij thuiskomst.