woensdag 30 oktober 2013

6 seconden uit een mensen leven...

Het kan soms snel gaan, heel snel zelfs.
Hieronder zie je 6 foto's, deze zijn na elkaar genomen, en die een tijdspanne van 6 seconden weer geven.
Dit is Eksaardserijweg, meer bepaald de brug over de R4 in Gent - Oostakker.
Ik kom daar elke dag als forenser. 
Over de brug is er een volle witte lijn in het midden van de weg, maar geen auto (op een uitzondering na) die zich daar aan stoort. Dat er ook helemaal geen zicht is over het tegemoet komende verkeer daar storen ze zich ook niet aan. Gelukkig is het een vrij rustige straat met weinig verkeer. Maar dan mogen ze je nog zien aankomen, dan nog maakt het soms helemaal niet uit.
Ten eerste komen 2 auto's uit de tegenover gestelde richting. Beide moeten linksaf (en dus mij kruisen). Maar op de brug, net voor ze moeten afslaan, halen ze nog snel een fietser in (dat maak ik ook zowat dagelijks mee), daarvoor zijn ze verplicht de witte middellijn te overschrijden of ze rijden de fietser omver. De eerste auto slaat af, de tweede wacht op mij. Ik lig de hele tijd naar die auto te kijken omdat ik ergens een bang vermoeden had toch nog voor mij te willen afslaan. Zo zie ik ook dat de auto nog wat meer plaats voor mij maakt en daardoor de fietser hindert die net is ingehaald.
Door naar de auto die van over de brug komt te kijken merk ik niet dat er een auto van rechts komt. Wat eigenlijk geen probleem is, die heeft geen voorrang (veel duidelijker kan het eigenlijk niet).
Maar wat gebeurt dan? Die auto die van rechts komt haast zich om toch maar voor mij de brug op te kunnen. Voor een paar seconden zouden ze iemand aanrijden.   













Nu was dit eigenlijk nog niet het ergste van de dag. Wat later wordt, waar ik veel schrik voor heb, bijna waarheid. Er zijn veel auto's die weinig rekening houden met voorrang aan rechts en nog veel minder als ze op dat moment een fietser willen inhalen. Het inhalen van een fietser krijgt prioriteit op alles.
Op het kruispunt Nijverheidskaai - Gentbruggestraat was het bijna zo ver. Komende van de Nijverheidskaai wil ik de Gentbruggestraat in (bijna thuis, joepie, maar meteen heb ik het gevaarlijkste stuk van de dag, en toch maar amper 90 m lang). Ik moet daar vertragen om in te slaan, maar sowieso ook omdat er auto's uit de Gentbruggestraat komen en voorrang hebben (voorrang aan rechts). Net op het moment dat er een auto zijn voorrang neemt (waar ik op berekend ben) begint een auto achter mij aan een inhaalbeweging. Gelukkig was de auto nog maar net aan mijn achterwiel zodat die zich snel opnieuw achter mij kon "verstoppen". Waarom die auto me nog snel wou inhalen begrijp ik ook niet, 100 meter verder is er opnieuw een kruispunt, waar voorrang verleend moet worden (haaietanden). Zoveel tijdswinst zat er nu echt niet in.

op dit moment wil een auto me inhalen

5 opmerkingen:

  1. Bijna dagelijks word ik ingehaald door automobilisten die blijkbaar over röntgen-ogen beschikken waarmee ze dwars door struiken, heggen en bomen kunnen kijken.
    Op plekken waar totaal niet te zien is of er een tegenligger aan gaat komen, word ik dan ingehaald. Zo vreselijk onverantwoord.
    Dit is één van de redenen waarom ik nooit uiterst rechts fiets. Ik fiets altijd in het midden of zelfs iets links van het midden van 'mijn' weghelft.
    Op die manier hoop ik het onverantwoord inhalen zoveel mogelijk te ontmoedigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Claim the lane" heet dat, en dat pas ik ook toe. Maar het maakt soms helemaal niet uit. Behalve dat je dan wel rechts van je wat meer ruimte om bij nood naar uit te wijken. Iedere fietser zou "claim the lane" verplicht moeten toepassen. Het zou veel veiliger worden.

      Verwijderen
  2. Duidelijk verhaal, ook wat Wim aanhaalt maak ik dikwijls mee, ondanks het feit dat er weinig verkeer is hebben veel mensen vooral 's morgens vroeg haast, te laat vertrokken misschien? Vooral werkbusjes schijnen vaak bestuurd te worden door mensen met röntgenogen, die door rotsen en onoverzichtelijke bochten kunnen kijken. Inderdaad, die fietser MOET ingehaald worden!
    Misschien moet ik net als Wim ook meer midden op de weg gaan rijden.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb ook zo een stukje waar er sommigen er alles aan zouden doen om voor me aan de lichten nog geen honderd meter verder terug stil te staan om dan terug voorbijgestoken te worden :s
    nu heb ik er een pak minder last van met de waw ( daar halen stomme stoten uit voor een foto) als de open ligger laat staan een gewone bukker . feit is gewoon dat de meeste mensen een auto als een recht beschouwen en niet als een verantwoordelijkheid . en de fameuze "white van drivers" al helmaal niet al ligt dat voor een stuk aan hun bazen . er gaat heel wat aan de wet moeten veranderen voor je een mentaliteits verandering gaat zien .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En veel zal er niet veranderen aan de wet. Want als je de Crevits hoort... Bij de fietsers die de laatste tijd aangereden werden, het ligt aan de weg infrastructuur (OK. er is heel wat mis mee) maar met de vinger wordt niet naar de autobestuurder (of weggebruikers in het algemeen) gewezen (met hun gedrag is ook wat mis mee). Het probleem van de files: de ring rond Brussel moet verbreden, er wordt niet gewezen naar het teveel aan auto's op de weg... of klopt het toch dat er verkiezingen aankomen!

      Verwijderen