donderdag 25 juli 2013

Ligfietsen= slecht voor de gezondheid...

... maar dan wel voor de financiële gezondheid.

Ik heb het al even aangehaald in een vorig bericht, sinds begin deze maand heb ik er een nieuwe ligfiets bij (de derde in minder dan 2 jaar), namelijk de Flite van de Duitse fabrikant Toxy.


Nu ik in minder dan 3 weken reeds 500 km bij elkaar heb gelegen wil ik het even hebben over die Flite

Waarom: 
Ik was al een tijdje opzoek naar een ligfiets waar ik wat meer rechtop kon zitten. Mijn eerste idee was een M5 compact, maar dat vind ik nu niet direct een mooie fiets en een tweedehands aankoop bleek nogal moeilijk wegens geen aanbiedingen op de tweedehandsmarkt. Mijn oog viel al een tijdje op de Flite, daar deze ook een vouwframe (als optie) heeft en ik het wel een heel mooie fiets vond (en vind).  

Hoe bestellen:
Toxy heeft geen dealers in de Benelux, een testrit bleek daardoor nogal moeilijk (een testweekend ten noorden van Hamburg zag ik niet echt zitten, daar gingen minstens 4 dagen insteken en het ging nogal wat euro's kosten (hoofdzakelijk treinkosten) en die euro's kon ik ook besteden in het aankleden van de fiets). Doordat ik toch al enige kennis heb van ligfietsen is het toch geen complete gok om over te gaan tot een internet aankoop op basis van foto's (van de fabrikant).  
Internet aankopen bij Toxy is wel mogelijk (niet alle fabrikanten leveren complete fietsen rechtstreeks aan klanten) en gaat zelfs heel vlot. De dag nadat ik het order had geplaatst kreeg ik een mail met de factuur en met een begeleidende tekst met ook de antwoorden op mijn vragen. Ook de mededeling dat de factuur negatief werd aangepast omdat bij een banden upgrade (naar marathon plus) maar 1 band moet betaald worden (maar er worden wel 2 banden gemonteerd). Bij mijn melding dat de factuur reeds betaald was en er geen correctie meer mogelijk was werd me meegedeeld dat ze een extra binnen- en buitenband in de doos gingen steken (die ik na het openen van de doos ook vond). 
Alle mails werden vlot binnen de 24 uur beantwoord. Toen ik na 4 weken vroeg wat de status van de bestelling was (vooral omdat mijn order nog steeds "pending" stond, ze staat de dag van plaatsing van dit bericht nog steeds pending), kreeg ik prompt de reactie waarin ze zich verontschuldigden dat ze wat vertraging hadden door het wereldkampioenschap in Leer, maar dat de fiets de dag erop op transport ging. Vertraging??? Ik had op de website gelezen dat de leveringstermijn 4-6 weken was en dat er pas gestart werd met de constructie van de fiets nadat de betaling binnen is (naar het buitenland kan het wel een week duren). We waren dus wel 4 weken na de bestelling, maar pas 3 weken na de betaling, dus vertraging... vond ik helemaal niet (heb ik hun ook gemeld).

Levering:
Exact 5 weken na het plaatsen van het order werd de fiets afgeleverd. Via Deutsche post-DHL --> B-post. De beloofde tracking code werd niet opgestuurd, maar de fiets was er wel (woensdag op transport, maandag voormiddag op bestemming). Alles stak in een doos van ongeveer 30 cm breed, 150 cm lang en 100 cm hoog. 

Rijklaar maken:
De fiets wordt niet 100% compleet afgemonteerd afgeleverd. Maar of er nu nog veel werk aan is, of je een hoog opgeleide technicus moet zijn? NIET DUS. Tussen het openen van de doos en de eerste testrit zaten net 90 minuten. En dan heb ik de fiets zeer rustig afgewerkt (het was ook zeer warm).
Hoe komt de fiets nu aan? Op de neuspijp, de pedalen, de bel en de zitting na stak de fiets helemaal in elkaar. 
Ik had meer tijd nodig om alles uit te pakken en te kijken wat ik allemaal ontvangen had en wat er nog moest gebeuren, dan het afwerken/afstellen zelf. Bij bestelling van een fiets wordt naar je lengte en gewicht gevraagd, zodat de correcte zitting kan meegeleverd worden, de ketting op lengte gemaakt en de vering kan worden afgesteld. Hier bij kan ik zeggen dat enkel de vering niet echt afgesteld bleek, die stond zo zacht...
Wat bleek er nog te doen? De neuspijp plaatsen (in mijn geval eerst de elektrische draden inpluggen) de ketting erop, de zitting plaatsen, het stuur rechten/vastzetten, bel erop, pedalen monteren. Het enige dat na de eerste testrit nog moest gebeuren was de neuspijp op de juiste afstand plaatsen. De ketting bleek de juiste lengte te hebben (er was een extra stuk ketting bijgeleverd in geval...)  

Hoe rijdt het:
Het is een fiets met een korte wielbasis, zelfs een paar cm korter dan de Grasshopper en rijdt daardoor zeer nerveus. Ik kan me voorstellen dat als je nooit met een ligfiets hebt gereden, de flite wel eens kan tegenvallen. De fiets is gekocht omdat je er zeer rechtop in kan zitten. De vorm van het kader heeft ook aan dat het een tragere fiets is, maar na een paar 100 km fietsen blijkt de fiets veel minder traag te zijn dan het eerste gevoel. Maar door de hoge en rechte zit is het wel gemakkelijker om meer van mijn omgeving op te nemen, dan met de Grasshopper of de Sprint 26. Ondanks het nerveuze rijgedrag blijk ik, verrassend genoeg, het stuur zeer losjes in de vingers te houden. Veel losser dan bij de andere ligfietsen, maar anderzijds, met 1 hand rijden is dan weer minder evident. 
Wat me dan wel zeer verraste was dat ik met deze fiets behoorlijk wat last had (was wel mijn eerste lange rit) van de zwaartekracht bij het fietsen met 1 zijtas. Toen ik wou vertrekken met 1 zij tas viel het me al op dat de fiets behoorlijk hard naar beneden werd getrokken. En toen ik effectief vertrok ging ik enkel en alleen zijwaarts (lees: tegen de vlakte). De eerste rit van 35 km met een zijtas bezorgde me wel wat spanning. Want telkens bij een stop had ik schrik weer te vallen of niet te kunnen vertrekken (ik reed meer met de schoenen uitgeklikt dan ingeklikt), ik voelde echt wel dat er een zijtas aan de bagagedrager ging. Dit was wel een verrassing voor mij. Als ik ga werken met de Grasshopper hangt daar altijd 1 zijtas aan en ik heb daar nooit enige last van ondervonden. Dat was me in het begin ook opgevallen, dat ik dat op die fiets niet voelde als er een tas aanhangt (zowel fietsend als te voet met de fiets aan de hand). Ook al was die soms zwaar geladen, waarbij de tas zo zwaar was dat ik de fiets niet meer deftig kon optillen zonder de tas eerst te verwijderen. 

Een paar onderdelen uitgelicht:
De Flite heeft een zitting die uiterst comfortabel aanvoelt. De eerste minuten kan mijn onderrug een beetje protesteren (dat ben ik gewoon, mijn rugspieren zijn me een maatje te klein), maar daarna ligt het uiterst aangenaam. Veel beter dan de bodylink van de Grasshopper of de spanzitting van de Sprint 26. 

Naast de eigen samenstelling van de fiets kan je ook kiezen uit enkele door hun samengestelde modellen (waarbij je nog steeds veranderingen kan aanbrengen). Ik heb gekozen voor de "special edition: rotation", met hydraulische remmen, Rohloff versnellingen, Son hub dynamo, ... 

Over de Rohloff kan ik kort zijn, het is ff wennen. Het is niet alleen kunnen schakelen tijdens het trappen, maar vooral het kunnen schakelen bij stilstand is wel heel erg leuk. Verder gaat het heel goed en vlot, alleen tussen de 7de en 8ste versnelling is het soms opletten omdat daar tijdens het trappen een verkeerde versnelling kan genomen worden (ff stoppen met trappen lost het probleem op). Laat nu net versnelling 7 en 8 de meest gebruikte versnellingen zijn (deze liggen bij mij tussen de 19 en 25 km/u). Bij het rijden in de 7de versnelling wordt er wel wat geluid geproduceerd, dit zou minderen met de tijd. 

Over de remmen kan niet veel zeggen, daar ik geen rijstijl of omgeving heb die schijfremmen vereisen, maar ze zaten op mijn keuze en ze doen hun werk.

Wat de verlichting betreft: Son 20R naafdynamo, Lumotec Lyt senso plus, Selectra plus. Deze doet wat het moet doen. De fiets is niet gekocht om veel in het donker te gaan fietsen, maar toch is die uitgerust met verlichting om verrassingen te vermijden. Vorige week nog bijna een fietser aangereden die zonder licht/reflectoren op het jaagpad om middernacht op weg was, en ook gisteren rond middernacht bleek er een lichtloze fietser (die had gelukkig wel reflectoren) mijn pad te kruisen, maar het was wel schrikken toen ik vorige nacht in een bocht plots 2 benen (die een jogger rechtop hielden) in de lichbundel zag bewegen. Maar als ik deze fiets dagelijks in het donker nodig zou hebben (zoals de Grasshopper die als forenzer gebruikt wordt) dan zou ik toch ontgoocheld zijn in de dynamo en het voorlicht zou direct vervangen worden. In tegenstelling tot de Shimano dynamo (op de Grasshopper) heeft deze dynamo nauwelijks licht bij traag rijden. Als ik (zoals gisteren) op een pikkedonker jaagpad moet starten, dan valt het wel tegen dat je de eerste meters dat je rijdt en op gang komt niet ziet waar je heen gaat. Het is pas als je op snelheid komt dat de dynamo genoeg energie levert aan het voorlicht. Dat voorlicht zelf is ook niet het zwaarste (25 lux) dat op de markt is (hoewel veel fietsers het met veel minder doen), maar doet wel wat het moet doen, de lichtbundel wordt naar boven toe afgetopt en verlicht de weg voor je. Er is genoeg strooilicht om verkeersborden te laten oplichten, maar in tegenstelling tot de verlichting van mijn andere ligfietsen zie ik naast de lichtkoker voor mij zo goed als niets en met mijn nachtblindheid brengt dit me direct in de problemen als ik een bocht doormoet. Wel is het zo dat de standlicht functie van het voorlicht zeer indrukwekkend is. Daarbij wordt de gehele lamp (en reflector rond de spiegel) verlicht en krijg je een grote lichtbron die zichtbaar is, en geen 2 (soms irriterende) kleine leds onder de eigenlijke lamp, zoals bij de zwaardere koplampen van B&M. Het achterlicht bevat 3 leds, 1 zware in het midden (wat uitstekend tov de reflectoren, waardoor beter zichtbaar bij zijaanzicht) en aan iedere zijkant ook een kleinere led. Ik kan me voorstellen dat de led in het midden wel irriterend kan zijn, door de mogelijke verblinding. Alleen al door de verlichting is de fiets ook vanuit zijaanzicht goed zichtbaar (daarnaast zijn er nog de reflecterende strip op de banden en heb ik reflecterende staafjes op de spaken aangebracht).


voorlicht - vooraanzicht

achterlicht - achteraanzicht

achterlicht - 45 graden zijaanzicht


voor- en achterlicht - zijaanzicht.

De fiets heeft ook een vouwframe, net als de Grasshopper. Daar wil ik het in een later stadium eens over hebben en een vergelijking maken tussen de 2 modellen/merken.

2 opmerkingen:

  1. Proficiat, een mooie nieuwe aanwinst in je ligfietsenstal!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat met de aankoop.

    Als ik jou was zou ik mijn tandwielconfiguratie aanpassen (vooraan kleiner blad en/of achteraan groter kransje) om eerder in versnelling 11 uit te komen bij kruissnelheid in plaats van 7/8. Bij Sheldon brown (http://sheldonbrown.com/gears/) kan je uitrekenen welke tandwielen je dan nodig hebt vooraan/achteraan. Bij mijn Greenmachine reed ik ook dikwijls in de 7/8. Door achteraan een groter kransje te laten plaatsen kan ik nu eerder in 8/9/10 rijden (kruissnelheid is bij mij niet altijd gelijk). Jammer genoeg kan bij een Greenmachine vooraan niet voor een kleiner blad gekozen worden om zo op de ideale 11ste versnelling uit te komen...

    BeantwoordenVerwijderen